Hva er viktig å se etter hos en IT-partner?
Hva er viktig å se etter hos en IT-partner?
24. mai 2022
Det finnes et hav av bedrifter som spesialiserer seg innen IT-tjenester, og de oppleves ofte som mer eller mindre like. Så hva er det egentlig som skiller de fra hverandre? Hva er det som gjør den ene til et bedre valg enn den andre? Her er fire essensielle ting å tenke på når du skal velge IT-partner til din bedrift.
1. Hva kan du forvente av en proaktiv IT-partner?
IT er i konstant utvikling og det kan for mange være en jobb i seg selv å holde seg oppdatert på utviklingen. Ved å vektlegge proaktivitet når du skal finne din neste IT-partner, kan du sikre deg en aktør som oppdager potensielle problemer før de oppstår og krisen inntreffer. En proaktiv IT-partner optimaliserer IT-miljøet til bedriften din regelmessig og fungerer som en rådgivende part under hele kundeforholdet. Her er noen punkter du kan forvente av en proaktiv IT-partner:
Holder seg oppdatert på nye trender, trusler og programvare, for å deretter rådgi deg videre
Går regelmessig igjennom IT-miljøet for bedriften din, analyserer det og veileder deg mot den mest hensiktsmessige løsningen for din bedrift
Kommer med forslag til oppdatering av programvare, oppsett av nye løsninger for sikkerhet eller flytting til skyen
Oppmuntrer til jevnlige møter for å diskutere IT-miljøet i bedriften for å planlegge og rådgi for veien videre
2. Har IT-partneren et godt fokus på sikkerhet?
Vi lever stadig mer digitalt, der dataangrep skjer hyppigere enn noen gang. Og det er kanskje først nå at mange får øynene opp for at dette også kan ramme en selv. Det er ingen tvil om at fokuset på sikkerhet i IT-bransjen har økt betraktelig den siste tiden og de fleste IT-partnere ytrer at de er nøye på sikkerhet, men hva innebærer egentlig det?
Det er ikke sjeldent vi hører fra IT-brukere at Microsoft lisensen innebærer god sikring, og at øvrig sikkerhet dermed er unødvendig. Dette er en sannhet med modifikasjoner, der det først og fremst er viktig at disse tjenestene konfigureres og settes opp riktig. Det holder ikke å bare ha lisensen. Sørg for at din neste IT-partner tar sikkerhet på alvor – du vil ha en som håndterer din bedrifts sikkerhet uten å ta snarveier.
Et grundig forarbeid for å unngå at sikkerhetsproblemer oppstår er viktig, men det er også verdifullt å ha noen som tar tak når lampene lyser rødt. Se for deg en boligalarm med og uten vekterutrykning – det beste er å ha noen som kan rykke ut 24 timer i døgnet. Sørg for at din IT-partner er en som reagerer idet varslene dukker opp, og ikke et døgn senere.
For eksempel en SOC (sikkerhetsavdeling) kan gi deg sikkerheten bedriften trenger. Dette bør være en dedikert sikkerhetsavdeling som kan komme seg inn i ditt IT-miljø på få minutter og rydde opp dersom et angrep skulle oppstå. En slik avdeling skal motta varslene og umiddelbart vite hva de skal gjøre. Effektiviteten i denne prosessen kan være avgjørende, da konsekvensene av å ikke få “kastet ut innbruddstyvene” raskt nok, eller la de “kose seg i boligen” i flere dager, kan være brutale.
Sørg for å avklare med din IT-partner hvem som reagerer dersom noe unormalt skulle oppstå, for eksempel en søndag morgen.
3. Får du personlig service og dedikerte kundeteam?
Viktigheten av effektiv, personlig og dedikert support blir ofte glemt i valget av IT-partner, noe som kan føre til at du som kunde blir nedprioritert når du trenger støtte. Et essensielt element å vurdere i valget vil derfor være hvordan support blir løst hos IT-partneren. Det er lett å skrive på papiret at supporten er god, men hva legger egentlig IT-partneren i god service? Her en noen ting å evaluere:
Vil du få en dedikert support ressurs, eller vil du møte en ny person hver gang du tar kontakt? Dersom du vil møte en ny person for hver henvendelse , betyr dette at du muligens også må bruke mye tid på å forklare situasjon og IT-miljø utallige ganger. Dette kan også gå på bekostning av tillit og samarbeidsform med din IT-partner
Er partneren innstilt på å gå inn som en utstrakt arm av bedriften? Dette er essensielt for gjensidig forståelse og optimalt samarbeid
Hvor raskt garanterer din IT-partner å få løst en sak? Kritiske problemer kan ikke vente flere dager på å bli løst grunnet treg support. Dette vil resultere i tap av både tid og penger
Hvem er de tiltenkte ressursene som skal fungere som ansatte i din bedrift? Det er som regel noen andre enn de som først møter deg hos leverandøren. Gjør en evaluering på om disse er mennesker du vil jobbe med på daglig basis i nærmeste fremtid
4. Sørg for å evaluere pris, referanser og opplevelsen av IT-leverandøren
Avslutningsvis er det noen generelle punkter som ikke nødvendigvis er unike for valg av IT-partner, men som likevel er viktige å ta med i beregningen.
Pris er alltid noe du bør ta stilling til, og her er skalaen bred. Dersom du finner er IT-partner som fremstår som billig, bør du forsikre deg om at alle nødvendige funksjoner er inkludert og at disse ikke kommer som tillegg underveis. På den andre siden, er det mange som tar seg svært godt betalt. Sørg i dette tilfellet for å forsikre deg om at din bedrift har behov for alt som inngår i denne prisen, slik at du ikke betaler for unødvendige IT-tjenester.
Et sted du alltid kan hente ærlige tilbakemeldinger på om IT-partneren er et godt valg for deg, er hos partnerens referanser. De fleste leverandører og partnere har en oversikt over kunder som de ønsker å fremme på sine nettsider. Disse kan du enkelt ta kontakt med og be om en ufiltrert og ærlig erfaring.
Til slutt må du stole på din egen magefølelse i dialog med IT-partneren. Dersom du opplever at de du snakker med er uhøflige, upålitelige eller lite vennlige, gjenspeiler dette ofte kulturen i bedriften.
Lykke til!
Det finnes et hav av bedrifter som spesialiserer seg innen IT-tjenester, og de oppleves ofte som mer eller mindre like. Så hva er det egentlig som skiller de fra hverandre? Hva er det som gjør den ene til et bedre valg enn den andre? Her er fire essensielle ting å tenke på når du skal velge IT-partner til din bedrift.
1. Hva kan du forvente av en proaktiv IT-partner?
IT er i konstant utvikling og det kan for mange være en jobb i seg selv å holde seg oppdatert på utviklingen. Ved å vektlegge proaktivitet når du skal finne din neste IT-partner, kan du sikre deg en aktør som oppdager potensielle problemer før de oppstår og krisen inntreffer. En proaktiv IT-partner optimaliserer IT-miljøet til bedriften din regelmessig og fungerer som en rådgivende part under hele kundeforholdet. Her er noen punkter du kan forvente av en proaktiv IT-partner:
Holder seg oppdatert på nye trender, trusler og programvare, for å deretter rådgi deg videre
Går regelmessig igjennom IT-miljøet for bedriften din, analyserer det og veileder deg mot den mest hensiktsmessige løsningen for din bedrift
Kommer med forslag til oppdatering av programvare, oppsett av nye løsninger for sikkerhet eller flytting til skyen
Oppmuntrer til jevnlige møter for å diskutere IT-miljøet i bedriften for å planlegge og rådgi for veien videre
2. Har IT-partneren et godt fokus på sikkerhet?
Vi lever stadig mer digitalt, der dataangrep skjer hyppigere enn noen gang. Og det er kanskje først nå at mange får øynene opp for at dette også kan ramme en selv. Det er ingen tvil om at fokuset på sikkerhet i IT-bransjen har økt betraktelig den siste tiden og de fleste IT-partnere ytrer at de er nøye på sikkerhet, men hva innebærer egentlig det?
Det er ikke sjeldent vi hører fra IT-brukere at Microsoft lisensen innebærer god sikring, og at øvrig sikkerhet dermed er unødvendig. Dette er en sannhet med modifikasjoner, der det først og fremst er viktig at disse tjenestene konfigureres og settes opp riktig. Det holder ikke å bare ha lisensen. Sørg for at din neste IT-partner tar sikkerhet på alvor – du vil ha en som håndterer din bedrifts sikkerhet uten å ta snarveier.
Et grundig forarbeid for å unngå at sikkerhetsproblemer oppstår er viktig, men det er også verdifullt å ha noen som tar tak når lampene lyser rødt. Se for deg en boligalarm med og uten vekterutrykning – det beste er å ha noen som kan rykke ut 24 timer i døgnet. Sørg for at din IT-partner er en som reagerer idet varslene dukker opp, og ikke et døgn senere.
For eksempel en SOC (sikkerhetsavdeling) kan gi deg sikkerheten bedriften trenger. Dette bør være en dedikert sikkerhetsavdeling som kan komme seg inn i ditt IT-miljø på få minutter og rydde opp dersom et angrep skulle oppstå. En slik avdeling skal motta varslene og umiddelbart vite hva de skal gjøre. Effektiviteten i denne prosessen kan være avgjørende, da konsekvensene av å ikke få “kastet ut innbruddstyvene” raskt nok, eller la de “kose seg i boligen” i flere dager, kan være brutale.
Sørg for å avklare med din IT-partner hvem som reagerer dersom noe unormalt skulle oppstå, for eksempel en søndag morgen.
3. Får du personlig service og dedikerte kundeteam?
Viktigheten av effektiv, personlig og dedikert support blir ofte glemt i valget av IT-partner, noe som kan føre til at du som kunde blir nedprioritert når du trenger støtte. Et essensielt element å vurdere i valget vil derfor være hvordan support blir løst hos IT-partneren. Det er lett å skrive på papiret at supporten er god, men hva legger egentlig IT-partneren i god service? Her en noen ting å evaluere:
Vil du få en dedikert support ressurs, eller vil du møte en ny person hver gang du tar kontakt? Dersom du vil møte en ny person for hver henvendelse , betyr dette at du muligens også må bruke mye tid på å forklare situasjon og IT-miljø utallige ganger. Dette kan også gå på bekostning av tillit og samarbeidsform med din IT-partner
Er partneren innstilt på å gå inn som en utstrakt arm av bedriften? Dette er essensielt for gjensidig forståelse og optimalt samarbeid
Hvor raskt garanterer din IT-partner å få løst en sak? Kritiske problemer kan ikke vente flere dager på å bli løst grunnet treg support. Dette vil resultere i tap av både tid og penger
Hvem er de tiltenkte ressursene som skal fungere som ansatte i din bedrift? Det er som regel noen andre enn de som først møter deg hos leverandøren. Gjør en evaluering på om disse er mennesker du vil jobbe med på daglig basis i nærmeste fremtid
4. Sørg for å evaluere pris, referanser og opplevelsen av IT-leverandøren
Avslutningsvis er det noen generelle punkter som ikke nødvendigvis er unike for valg av IT-partner, men som likevel er viktige å ta med i beregningen.
Pris er alltid noe du bør ta stilling til, og her er skalaen bred. Dersom du finner er IT-partner som fremstår som billig, bør du forsikre deg om at alle nødvendige funksjoner er inkludert og at disse ikke kommer som tillegg underveis. På den andre siden, er det mange som tar seg svært godt betalt. Sørg i dette tilfellet for å forsikre deg om at din bedrift har behov for alt som inngår i denne prisen, slik at du ikke betaler for unødvendige IT-tjenester.
Et sted du alltid kan hente ærlige tilbakemeldinger på om IT-partneren er et godt valg for deg, er hos partnerens referanser. De fleste leverandører og partnere har en oversikt over kunder som de ønsker å fremme på sine nettsider. Disse kan du enkelt ta kontakt med og be om en ufiltrert og ærlig erfaring.
Til slutt må du stole på din egen magefølelse i dialog med IT-partneren. Dersom du opplever at de du snakker med er uhøflige, upålitelige eller lite vennlige, gjenspeiler dette ofte kulturen i bedriften.
Lykke til!
Det finnes et hav av bedrifter som spesialiserer seg innen IT-tjenester, og de oppleves ofte som mer eller mindre like. Så hva er det egentlig som skiller de fra hverandre? Hva er det som gjør den ene til et bedre valg enn den andre? Her er fire essensielle ting å tenke på når du skal velge IT-partner til din bedrift.
1. Hva kan du forvente av en proaktiv IT-partner?
IT er i konstant utvikling og det kan for mange være en jobb i seg selv å holde seg oppdatert på utviklingen. Ved å vektlegge proaktivitet når du skal finne din neste IT-partner, kan du sikre deg en aktør som oppdager potensielle problemer før de oppstår og krisen inntreffer. En proaktiv IT-partner optimaliserer IT-miljøet til bedriften din regelmessig og fungerer som en rådgivende part under hele kundeforholdet. Her er noen punkter du kan forvente av en proaktiv IT-partner:
Holder seg oppdatert på nye trender, trusler og programvare, for å deretter rådgi deg videre
Går regelmessig igjennom IT-miljøet for bedriften din, analyserer det og veileder deg mot den mest hensiktsmessige løsningen for din bedrift
Kommer med forslag til oppdatering av programvare, oppsett av nye løsninger for sikkerhet eller flytting til skyen
Oppmuntrer til jevnlige møter for å diskutere IT-miljøet i bedriften for å planlegge og rådgi for veien videre
2. Har IT-partneren et godt fokus på sikkerhet?
Vi lever stadig mer digitalt, der dataangrep skjer hyppigere enn noen gang. Og det er kanskje først nå at mange får øynene opp for at dette også kan ramme en selv. Det er ingen tvil om at fokuset på sikkerhet i IT-bransjen har økt betraktelig den siste tiden og de fleste IT-partnere ytrer at de er nøye på sikkerhet, men hva innebærer egentlig det?
Det er ikke sjeldent vi hører fra IT-brukere at Microsoft lisensen innebærer god sikring, og at øvrig sikkerhet dermed er unødvendig. Dette er en sannhet med modifikasjoner, der det først og fremst er viktig at disse tjenestene konfigureres og settes opp riktig. Det holder ikke å bare ha lisensen. Sørg for at din neste IT-partner tar sikkerhet på alvor – du vil ha en som håndterer din bedrifts sikkerhet uten å ta snarveier.
Et grundig forarbeid for å unngå at sikkerhetsproblemer oppstår er viktig, men det er også verdifullt å ha noen som tar tak når lampene lyser rødt. Se for deg en boligalarm med og uten vekterutrykning – det beste er å ha noen som kan rykke ut 24 timer i døgnet. Sørg for at din IT-partner er en som reagerer idet varslene dukker opp, og ikke et døgn senere.
For eksempel en SOC (sikkerhetsavdeling) kan gi deg sikkerheten bedriften trenger. Dette bør være en dedikert sikkerhetsavdeling som kan komme seg inn i ditt IT-miljø på få minutter og rydde opp dersom et angrep skulle oppstå. En slik avdeling skal motta varslene og umiddelbart vite hva de skal gjøre. Effektiviteten i denne prosessen kan være avgjørende, da konsekvensene av å ikke få “kastet ut innbruddstyvene” raskt nok, eller la de “kose seg i boligen” i flere dager, kan være brutale.
Sørg for å avklare med din IT-partner hvem som reagerer dersom noe unormalt skulle oppstå, for eksempel en søndag morgen.
3. Får du personlig service og dedikerte kundeteam?
Viktigheten av effektiv, personlig og dedikert support blir ofte glemt i valget av IT-partner, noe som kan føre til at du som kunde blir nedprioritert når du trenger støtte. Et essensielt element å vurdere i valget vil derfor være hvordan support blir løst hos IT-partneren. Det er lett å skrive på papiret at supporten er god, men hva legger egentlig IT-partneren i god service? Her en noen ting å evaluere:
Vil du få en dedikert support ressurs, eller vil du møte en ny person hver gang du tar kontakt? Dersom du vil møte en ny person for hver henvendelse , betyr dette at du muligens også må bruke mye tid på å forklare situasjon og IT-miljø utallige ganger. Dette kan også gå på bekostning av tillit og samarbeidsform med din IT-partner
Er partneren innstilt på å gå inn som en utstrakt arm av bedriften? Dette er essensielt for gjensidig forståelse og optimalt samarbeid
Hvor raskt garanterer din IT-partner å få løst en sak? Kritiske problemer kan ikke vente flere dager på å bli løst grunnet treg support. Dette vil resultere i tap av både tid og penger
Hvem er de tiltenkte ressursene som skal fungere som ansatte i din bedrift? Det er som regel noen andre enn de som først møter deg hos leverandøren. Gjør en evaluering på om disse er mennesker du vil jobbe med på daglig basis i nærmeste fremtid
4. Sørg for å evaluere pris, referanser og opplevelsen av IT-leverandøren
Avslutningsvis er det noen generelle punkter som ikke nødvendigvis er unike for valg av IT-partner, men som likevel er viktige å ta med i beregningen.
Pris er alltid noe du bør ta stilling til, og her er skalaen bred. Dersom du finner er IT-partner som fremstår som billig, bør du forsikre deg om at alle nødvendige funksjoner er inkludert og at disse ikke kommer som tillegg underveis. På den andre siden, er det mange som tar seg svært godt betalt. Sørg i dette tilfellet for å forsikre deg om at din bedrift har behov for alt som inngår i denne prisen, slik at du ikke betaler for unødvendige IT-tjenester.
Et sted du alltid kan hente ærlige tilbakemeldinger på om IT-partneren er et godt valg for deg, er hos partnerens referanser. De fleste leverandører og partnere har en oversikt over kunder som de ønsker å fremme på sine nettsider. Disse kan du enkelt ta kontakt med og be om en ufiltrert og ærlig erfaring.
Til slutt må du stole på din egen magefølelse i dialog med IT-partneren. Dersom du opplever at de du snakker med er uhøflige, upålitelige eller lite vennlige, gjenspeiler dette ofte kulturen i bedriften.
Lykke til!
Siste artikler
Oppgrader
IT-hverdagen
Book et uforpliktende møte med én av våres eksperter og få en gratis gjennomgang av deres IT-miljø.
Book et uforpliktende møte med én av våres eksperter og få en gratis gjennomgang av deres IT-miljø.
Oppgrader
IT-hverdagen
Book et uforpliktende møte med én av våres eksperter og få en gratis gjennomgang av deres IT-miljø.